ارسال پاسخ

گسترش همکاری های اتاق بازرگانی تهران با کمیسیون آموزش انجمن ملی پلاستیک/ حضور دکتر عندلیب در کمیسیون آموزش

۱۹ آبان ۱۳۹۵
گسترش همکاری های اتاق بازرگانی تهران با کمیسیون آموزش انجمن ملی پلاستیک/ حضور دکتر عندلیب در کمیسیون آموزش
اتاق بازرگانی وظیفه دارد تا اعضا و تشکل های عضو را توانمند کند که بخشی از این کار را با تسهیل فضای کسب و کار و انتقال صدای بخش خصوصی به دولت، انجام می دهد.

به گزارش اینپیا، بیست و چهارمین جلسه کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران سه شنبه 18 آبان ماه در مرکز پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به ریاست مهشید غیاثی، برگزار شد.

دکتر عندلیب مدیر واحد آموزش اتاق بازرگانی تهران، مهمان ویژه نشست روز گذشته کمیسیون بود.

دستور جلسه این نشست عبارت بود از؛ اخبار پیش از دستور، گزارش طراحی یک صفحه با محتوای جدید برای کمیسیون آموزش در سایت اصلی انجمن، معرفی شرکت ها با توان بالای مالی و علاقمند به بحث آموزش در زمینه های کامپاند، مستربچ، ماشین سازی و...، ارائه لیست شرکت های مرکز رشد که درخواست کننده سمینار آشنایی با صنعت هستند، گزارش کارگروه فیلم و کارگروه سیم و کابل و برنامه ریزی جهت برگزاری سمنیار صادارت در صنعت پلاستیک.

در بخش اخبار پیش از دستور مواردی مانند؛ برگزاری دوره آموزش فرایند گرانول پی وی سی نرم در 24 آبان توسط کیمیاران، برگزاری دو دوره آموزشی در مهر در شهر یزد، هجمه ها علیه استفاده از ظروف یک بار مصرف و... مطرح شد.

علیرضا ترک نایب رئیس کمیسیون آموزش در خصوص طراحی یک صفحه با محتوای جدید برای کمیسیون آموزش در سایت اینپیا، اظهار کرد: بخش های مختلف آن مشخص شده است از جمله؛ صفحه برای پارتنرهای کیمیسون آموزش، تعیین تقویم و... در حال حاضر اجرا و طراحی این صفحه در مرحله تامین بودجه است که پس از طراحی آن، نسبت به معرفی این بخش اطلاع رسانی می شود.

موضوع معرفی شرکت های با توان بالای مالی و علاقمند به بحث آموزش در زمینه های کامپاند، مستربچ، ماشین سازی و...، دستور بعدی کمیسیون بود که بر اساس بحث های صورت گرفته بنا شد شرکت های توانمند در این زمینه شناسایی و برای حضور در کمیسیون دعوت شوند. همچنین در این خصوص یک فراخوان نیز اعلام می شود.

همچنین غیاثی پیشنهاد داد تا از پتروشیمی ها برای همکاری در بحث آموزش و شبکه مجازی کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، دعوت شود. هوبه فکر از حاضران جلسه پیشنهاد استفاده از توان بازرگانی پتروشیمی در این مبحث را داد.

مشایخی در بخش دیگر این جلسه درباره لیست شرکت های مرکز رشد برای حضور در سمینار آشنایی با صنعت پلاستیک، عنوان کرد: در این خصوص نسبت به توجیه شرکت ها اقدام شده است و تا کنون حدود 14 شرکت، مشخصات، توانمندی ها، زمینه کاری و... را ارائه داده اند.

وی درباره برگزاری تور صنعتی در پژوهشگاه، عنوان کرد: بنا است در روز برگزاری سمینار، نسبت به برنامه ریزی این کار اقدام شود.

ترک در این باره گفت: بر اساس سخنان قبلی بنا شد این نشست به صورت رو در رو و در یک فضای دوستانه برگزار شود.

 



راهی جز بهره وری نیروی انسانی، وجود ندارد


پیش از سخنان دکتر عندلیب، علیرضا ترک نایب رئیس کمیسیون آموزش به معرفی کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران پرداخت و گفت: یکی از برنامه های کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، معرفی کمیسیون آموزش و ظرفیت های آن به نهادهای مختلف است. در این زمینه تا کنون ارگان های متعددی در این کمیسیون حضور پیدا کرده اند.

وی یکی از اهداف کمیسیون را افزایش سرانه آموزشی ذکر کرد و گفت: البته کمیسیون بنا ندارد به صورت اجرایی وارد موضوع آموزش شود بلکه بیشتر روی موضوع سیاست گذاری، تمرکز دارد و یا به برگزاری سمینارهای کلی بسنده می کند. در این زمینه هم  یک تفاهمنامه با پژوهشگاه و مرکز رشد امضا شده است.

عندلیب در ابتدا با بیان این که از میان 185 تشکل عضو اتاق بازرگانی، انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران یکی از معدود تشکل های فعال در بخش آموزش است، گفت:  کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، تمرکز خوبی روی آموزش دارد و این کار را بر اساس برنامه زمانبندی و فارغ از هیجان های متداول پیش می برد.

وی در همین زمینه ادامه داد: تعدادی از تشکل ها رویکرد هیجانی به مقوله آموزش دارند، بدون این که نسبت به اندازه گیری شاخص های اثربخشی آن اقدام کنند.

وی از وجود راهکارهای عملیاتی در اتاق بازرگانی تهران در بخش آموزش خبر داد و گفت: امیدوارم در خصوص حمایت های لازم از کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، اقدام عملی صورت بگیرد.

عندلیب تعداد اعضای اتاق تهران را 16 هزار عضو عنوان کرد که از این تعداد، 3 هزار عضو حقیقی و 13 هزار عضو حقوقی هستند. وی در همین ارتباط گفت: در کل کشور 31 هزار فرد حقیقی و حقوقی عضو اتاق های بازرگانی هستند که با آمار ارائه شده 60 درصد از کل اتاق های بازرگانی کشور، عضو اتاق تهران هستند.

وی افزود: چنان چه در اینجا بتوانیم برنامه خوبی را شروع کنیم، می توانیم در تمام کشور آن را انجام دهیم.
عندلیب در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مقام مشورتی اتاق بازرگانی برای سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه پرداخت و نقش و جایگاه اتاق تهران را در این زمینه تشریح کرد.

به گفته وی از جمله وظایف اصلی اتاق بازرگانی، حمایت و توانمند سازی اعضا است. عندلیب توضیح داد: اتاق بازرگانی وظیفه دارد تا اعضا و تشکل های عضو را توانمند کند که بخشی از این کار را با تسهیل فضای کسب و کار و انتقال صدای بخش خصوصی به دولت، انجام می دهد.

مدیر واحد آموزش اتاق بازرگانی تهران، عملکرد دوره گذشته اتاق در انجام وظایف خود را نامناسب دانست. وی تصریح کرد: در دوره گذشته هیچ سندی در خصوص ارتباط آموزش اتاق با تشکل ها دیده نمی شود. در دوره جدید و با تغیر 90 درصد از ترکیب هیئت نمایندگان، تفکر جدیدی در اتاق وجود دارد.

عندلیب با اظهار تاسف از شاخص های اقتصادی نامطلوب در کشور، گفت: بر اساس جی دی پی، ایران جزو 20 کشور دنیا بوده که400 هزار میلیارد دلار حجم اقتصاد آن است؛ به عبارتی ایران جزو اقتصادهای بزرگ دنیا محسوب می شود؛ اما با این وجود رتبه فضای اقتصادی ایران بر اساس آمار بانک جهانی،  در بین 180 کشور، ایران رتبه 125 را دارد، که اصلا جایگاه خوبی نیست.

وی ادامه داد: آمار فوق نشان می دهد که فضای کسب و کار در ایران دچار مشکل است و برای سرمایه گذار خارجی ریسک دارد.

عندلیب گفت: در حال حاضر زنجیره خدمات در اتاق بازرگانی برای اعضا شروع شده است. ما اکنون در بحث آموزش دارای یک مرکز در اتاق تهران هستیم و بنا داریم در ابتدا چتری باز کنیم تا تمام فعالیت های انجام شده در زیر آن قابل اندازه گیری باشد.

وی کارایی ترین روش در بخش آموزش را «شایستگی»، عنوان کرد و گفت: متاسفانه این موضوع بد جلوه داده شده است. برای ما راهی جز بهره وری نیروی انسانی، وجود ندارد و باید روی این موضوع فعالیت شود؛ چرا که در حال حاضر امکان سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد.

عندلیب اظهار کرد: 90 درصد اقتصاد ایران در دست بنگاه های خرد و متوسط است، اما تنها 23 درصد در اقتصاد کشور نقش دارند که این نشان می دهد این بنگاه ها فاصله زیادی تا ایفای نقش خود دارند.

عندلیب گفت: فرد مدعی شایستگی، ابتدا باید آن را در خود و بنگاه خویش پیاده سازی کند. شایستگی 4عنصر دارد که شامل؛ دانش، مهارت، توانایی جسمی و شخصیتی برای حرفه مورد نظر و داشتن نگرش مثبت به کار است.

وی در ادامه اولویت های آموزشی اتاق ایران برای اعضا را 6 مورد ذکر کرد و آنها را چنین برشمرد؛ مدیریت و رهبری، اقتصاد و بازرگانی، توانایی های فردی، زبان های خارجی، آموزش های مبتنی بر تکنولوژی روز و آینده پژوهی و آموزش های تکنیکال.

به گفته وی مخاطب مورد ششم یعنی آموزش های تکنیکال، خود تشکل ها هستند که اتاق بازرگانی می خواهد به آنها ماهیگیری آموزش دهد و اتاق نیز نقش یاری دهنده داشته باشد و با تامین برخی امکانات به آنها کمک کند.

وی توصیه کرد تا تشکل ها به دنبال بخش های مورد ششم بروند و 5 مورد اول را به اتاق واگذارند.


عندلیب درباره حمایت های اتاق بازرگانی از بخش آموزش تشکل ها توضیح داد: امکانات و تجهیزات آموزشی گام نخست است، ما یک مرکز را در اختیار گرفته ایم که می تواند یک پایگاه جهت فضای آموزشی در 5 اولویت مذکور برای تشکل ها باشد.

وی در همین زمینه ادامه داد: برای تشکل ها و در خصوص آموزش های تکنیکال، یک قرارداد با فنی و حرفه ای منعقد شده است؛ شما می توانید نیازهای خود را اعلام کنید و با برند اتاق، این سازمان با تشکل ها همکاری بهتری انجام می دهد.

عندلیب با بیان این که رکن دوم آموزش، موضوع مدرسان است؛ گفت: برای این مسئله با موسسه توسعه کسب و کار اتریش که زیر مجموعه اتاق بازرگانی این کشور است، توافقاتی برای تربیت مدرس صورت گرفته؛ سه دوره تربیت مدرس این نهاد شامل صادرات، مدیریت و رهبری در بنگاه های اقتصادی و کارآفرینی است اما مشروط بر این که فرد داوطلب برای حضور در دوره های مزبور باید دارای شرایط؛ سابقه تدریس، سابقه فعالیت در یکی از این سه دوره ها و دانستن زبان را دارا باشد.

عندلیب گفت: یکی دیگر از نیازمندی های تشکل ها در بحث آموزش، موضوع نرم افزارهای آموزشی است. تشکل ها نیاز به سیستم متمرکز آموزش دارند. ما می توانیم این نرم افزار را در اختیار آنها قرار بدهیم.


همچنین سیستم دیگر ال ام اس است که یک سیستم آموزش الکترونیکی بوده و کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران می تواند از این سیستم آموزشی اتاق تهران استفاده کند.

وی در پایان اظهار داشت: در بخش اعتبار آموزشی به این جمعبندی رسیدیم که از کمیسیون آموزش انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، کار را آغاز کنیم و این پروژه به صورت پایلوت با شما آغاز شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
همه حقوق این سایت متعلق به انجمن ملی صنایع پلاستیک است